Bagage beschadigd, vertraagd of kwijt geraakt op de luchthaven?

Bagage beschadigd, vertraagd of kwijt geraakt op de luchthaven?

Maandag 15 juli 2024

Bagage beschadigd, vertraagd of kwijt geraakt op de luchthaven?

De afgelopen jaren hadden veel mensen een slechte start van de vakantie door chaos op de luchthaven. De bagage kwam vertraagd of helemaal niet aan op de eindbestemming. Gelukkig hebben reizigers dan recht om in die periode vervangende spullen te kopen die nodig zijn. Denk hierbij aan ondergoed, kleding of verzorgingsartikelen. Hoe zit dat precies? We leggen het uit aan de hand van vier tips.

1. Check wat mee mag in de bagage

Soms ontstaan er discussies over kostbare zaken zoals sieraden. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben daar bepalingen over opgenomen in hun vervoersvoorwaarden. Het kan dan zo zijn dat je daar geen vergoeding voor krijgt, omdat je dat op eigen risico hebt vervoerd. Check vooral bij specifieke voorwerpen of je het wel mag meenemen.

2. Meld bagageproblemen zo snel mogelijk

Meld problemen gelijk op de luchthaven als jouw bagage er niet is. Dit kan door een Property Irregularity Report (PI) in te vullen. De luchtvaartmaatschappij kan met dit rapport op zoek naar je bagage. Ook beschadiging aan bagage geef je aan in dit rapport. Vraag op de luchthaven om een kopie van het rapport. Bewaar de kopie goed samen met de sticker van jouw ingecheckte bagage op de boardingpas.

3. Bewaar alle bonnen

Komt je bagage niet of met flinke vertraging aan? Dan moet je waarschijnlijk voor meerdere dagen kleding, zonnebrand en ondergoed kopen. Heel belangrijk hierbij is om alle bonnetjes en facturen te bewaren. Veel mensen doen dat niet en dan wordt het echt lastig om het geld terug te krijgen van de noodzakelijke aankopen.

4. Kosten claimen

Bestaat je reis uit een losse vlucht? Dan kun je de gemaakte kosten claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Heb je een pakketreis geboekt? Dan is de reisaanbieder in principe verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van de reis, maar je kunt ook terecht bij de luchtvaartmaatschappij. Als je een reisverzekering hebt, is het altijd goed om de problemen met de bagage te melden bij je reisverzekeraar.