Bedrijven moeten opletten voor herhaalinbraak
Bedrijven die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak, moeten rekening houden met de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van inbraakcijfers door verzekeraar Reaal blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen inbrekers binnen een jaar opnieuw toeslaan. In meer dan de helft van de gevallen vindt de herhaling al plaats binnen drie maanden. Investeren in preventieve middelen loont altijd, maar zeker na een inbraak.
Zichtbare preventiemaatregelen
Een inbraak in je bedrijf zorgt niet alleen voor veel overlast en gedoe, maar kan uiteindelijk ook de bedrijfscontinuïteit bedreigen. Investeren in goed zichtbare preventieve middelen kan (pogingen tot) inbraak voorkomen. Inbrekers slaan een goed beveiligd pand namelijk liever over.
Nogmaals inbreken bij het zelfde bedrijf
Bedrijfspanden waar inbrekers al eerder zijn geweest, vinden zij interessant. Want ze weten de weg en weten ook wat er te halen is. Bovendien is de kans groot dat er nieuwe apparatuur aanwezig is na de vorige inbraak. Het is daarom belangrijk om direct na een inbraak de beveiliging weer op orde te hebben, voordat de nieuwe inventaris is aangeschaft. En laat ook duidelijk aan de buitenzijde van het pand zien dat er voorzorgsmaatregelen zijn getroffen, dit kan bijvoorbeeld door middel van waarschuwingsstickers.
Materiële en emotionele schade
Goede verzekeringen voor uw bedrijfsgebouw, inventaris en goederen zijn onmisbaar. Zo kan na een inbraak de materiele schade vergoed worden. Maar vergeet de emotionele impact van een inbraak niet. Medewerkers voelen zich onveilig en gaan met minder plezier weer aan het werk. Daarnaast neemt het wantrouwen toe van alle activiteiten rondom het gehele pand. Goede preventiemiddelen helpen niet alleen om inbrekers buiten te houden, maar vergroten ook het gevoel van veiligheid bij het personeel.