Grootschalig datalek: let extra op phishing
Door het datalek bij marktonderzoeksbureau Blauw is informatie van meer dan een miljoen mensen toegankelijk geworden voor derden. Dit vergroot de kans op phishing-aanvallen. Phishing is een vorm van fraude waarbij criminelen mensen online benaderen. Ze doen zich voor als een kennis of bekend bedrijf en vragen vervolgens of het potentiële slachtoffer geld overmaakt of bank- en creditcardgegevens kan versturen.
Gerichte phishing-aanvallen
In klanttevredenheidsonderzoeken vullen mensen hun contactgegevens in. En informatie in over hun ervaringen en voorkeuren. Dit kan handig zijn voor criminelen, omdat ze hun potentiële slachtoffer dan gerichter kunnen benaderen.
Kritische benadering voorkomt problemen
Criminelen wisten vorig jaar 61 miljoen euro buit te maken met verschillende vormen van bankfraude. Iets minder dan een jaar eerder. Dat kwam vooral door een afname van phishing. Dat komt omdat mensen alerter zijn en banken het steeds beter herkennen.
Gelukkig letten Nederlanders dus steeds beter op phishing. En dat is nodig. De berichten worden steeds overtuigender en persoonlijker, zeker als via datalekken informatie over de slachtoffers beschikbaar is.
Tips tegen phishing en andere fraude
- De bank belt nooit, vraagt nooit om een code en laat je nooit vanuit zo’n call geld overboeken naar een andere rekening.
- Klik nooit zomaar op links in een e-mail of WhatsApp-bericht. Want dan bestaat de kans dat je niet terecht komt waar je verwacht te zijn.
- Controleer altijd de afzender: is dit een bekend e-mailadres en klopt de naam? Fraudeurs gebruiken vaak (domein)namen die lijken op echte bedrijven.
- Lees berichten goed en kritisch, óók de kleine lettertjes. Let ook op spelfouten of onvolledige informatie in bijvoorbeeld de ondertekening.
- Laat je in geen geval onder (tijds)druk zetten. Fraudeurs proberen je altijd snel te laten handelen. Dat zorgt ervoor dat je geen tijd hebt om kritisch na te denken.