Hoogste schade ooit door phishing
Een man uit het noorden van het land kreeg een sms waarin zijn bank aankondigde dat zijn pinpas kwam te vervallen. Die informatie klopte, daarom klikte hij op de link in het bericht en stond zijn gegevens af. Deze man is slachtoffer geworden van de grootste phishingfraude in Nederland tot nu toe. Het was een nagemaakte website en de gegevens kwamen in handen van cybercriminelen. De volgende ochtend was hij bijna een miljoen euro armer. Het is nog onduidelijk of de man zijn geld terugkrijgt.
Steeds meer schade door phishing via SMS en WhatsApp
Het incident staat niet op zichzelf. In de eerste helft van 2019 is de schade door fraude in het betalingsverkeer als gevolg van phishing en bankpasfraude met ongeveer een derde toegenomen. Banken rapporteren de afgelopen maanden opvallend veel meldingen van klanten over phishing via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger. Vaak begint de poging tot fraude op een handelsplatform zoals Marktplaats of Speurders.
Fraude met bankpassen via SMS
Met grote aantallen valse SMS-berichten worden pashouders ook misleid om hun bankpas op te sturen naar een zogenaamd recyclebedrijf en hun pincode in te tikken op een valse website die zogenaamd van hun bank is.
Pas op voor hyperlinks in mobiele berichten
De rode draad door de bancaire fraude via SMS en mobiele berichtendiensten is dat het slachtoffer met een smoes en een hyperlink naar een valse website wordt gelokt. Die valse website lijkt als twee druppels water op de website van zijn of haar eigen bank of van een bekende mobiele betaaldienst. Daar wordt het slachtoffer gevraagd om zijn of haar beveiligingscodes voor internetbankieren in te vullen.