Meer juridische problemen in de afgelopen twee jaar
Nederlanders hadden in de afgelopen twee jaar meer juridische problemen dan in de jaren ervoor. Een derde van de Nederlanders heeft in de afgelopen vijf jaar juridische zorgen gehad. Een kwart van deze juridische zorgen heeft met de coronacrisis te maken. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van rechtsbijstandverzekeraar DAS.
Waar gaan de meeste juridische problemen over?
- Werk en inkomen (34%)
- Wonen (24%)
- Aankopen (23%)
- Familie en relaties (21%)
- Letsel en schade (20%)
- Reizen en verkeer (16%)
Impact coronacrisis
De coronacrisis heeft tot nieuwe juridische vragen en problemen geleid. Een derde van de juridische problemen door de coronacrisis gaat over thuiswerken (33%) of een geannuleerd(e) reis of evenement (30%). Een op de vijf gaat over faillissementen van een eigen bedrijf (21%) of van een klant (20%). Daarnaast gaat ongeveer een op de vijf over het hebben van corona (en erg ziek worden) (21%), of over vaccineren (19%).
Juridische hulp via Google
Antwoorden op juridische vragen vindt men voornamelijk bij rechtsbijstandsverzekeraars. Ook gaan veel Nederlanders zelf op zoek naar het antwoord op hun vraag via zoekmachines. Natuurlijk worden online veel vragen beantwoord, maar er is niet altijd te controleren of de informatie juist is. Wij adviseren daarom bij een juridisch geschil toch echt professionele ondersteuning in te schakelen.
- Rechtsbijstandverzekeraars (38%)
- Advocaten (22%)
- Google (20%)
- Vrienden/familie (19%)
- Juridisch loket (19%)
- Andere juridische expert (13%)
Advies over de rechtsbijstandverzekering
Op uw werk, rond uw huis, in het verkeer en als consument loopt u het risico in een juridisch conflict verzeild te raken. Recht hebben is iets anders dan recht krijgen. Met de rechtsbijstandverzekering verzekert u zich tegen een lage premie van juridische hulp in vele conflictsituaties. Wij adviseren u graag over de rechtsbijstandverzekering voor u en uw gezin. Vraag een offerte aan zodat wij een advies uit kunnen brengen.