Meeste consumenten doen geen zaken meer met bedrijf na datalek
De meerderheid van consumenten (66%) wil niet meer winkelen bij of zaken doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit blijkt uit onderzoek van Gemalto, een bedrijf gespecialiseerd in digitale beveiliging. Gemalto berekende eerder al dat wereldwijd 17.460 records per minuut worden gestolen.
Wantrouwen over bescherming persoonsgegevens en datalekken
Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%) en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.
Reputatieschade voorkomen met de cyberverzekering
De resultaten onderstrepen dat de schade voor een datalek zeer groot is en dat de negatieve effecten niet alleen voor de korte termijn gelden. Uw organisatie moet er alles aan doen om een datalek te voorkomen. Mocht het toch fout gaan, bijvoorbeeld door een cyberaanval, dan kan de schade beperkt worden met een cyberverzekering. Crisiscommunicatie om reputatieschade te voorkomen is één van de dekkingen van deze verzekering.
Advies cyberverzekering