Preventietips voor zakelijke dienstverleners
Wanbetaling, administratieve fouten, diefstal van gegevens, ook als zakelijk dienstverlener loopt u veel risico's. Wat kunt u doen om vervelende situaties te voorkomen? Wij delen graag enkele tips van verzekeraar Nationale-Nederlanden met u.
Verklein de kans op wanbetaling
- Zorg voor een goede financiële administratie.
- Zorg dat u vooraf weet met wie u zaken doet: vraag kredietinformatie op over uw klant.
- Spreek betalingsvoorwaarden en -termijnen af.
- Verstuur uw facturen kort na het uitvoeren van de werkzaamheden.
- Komt een klant de betalingen telkens niet na? Schakel een incassobureau in.
Beveilig uw informatie, voorkom datalekken
- Laat documenten niet onbeheerd achter en berg dossiers na het werk op.
- Laat notities met inlogcodes en wachtwoorden niet slingeren.
- Gebruik een firewall, installeer antivirussoftware en houd deze up-to-date.
- Maak dagelijks een back-up.
- Maak gebruik van een handboek voor datalekken.
- Denk aan een Cyber & Data Risks verzekering.
Voorkom diefstal
- Laat uw bedrijf beveiligen door een gecertificeerd beveiligingsbedrijf.
- Houd mensen die niets te zoeken hebben in uw bedrijf buiten de deur met goede toegangscontrole en sleutelbeheer.
- Berg computerapparatuur op in een afgesloten kast of maak computers vast aan het meubilair met goedgekeurde kabels.
- Laat waardevolle spullen, zoals laptops en mobiele telefoons, niet onbeheerd achter in uw auto of op werkplekken bij uw klanten.
Voorkom onveilige situaties op het werk
- Breng de risico's in uw bedrijf in kaart met een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en neem passende maatregelen.
- Zorg voor ergonomische werkplekken. Stel de monitoren, stoelen en werkbladen goed af.
- Zorg voor een goed binnenklimaat met genoeg ventilatie, schone lucht, een aangename temperatuur en goede verlichting.
- Houd vluchtwegen vrij.