Slaperigheid achter het stuur vergroot risico verkeersongevallen
Slaperigheid achter het stuur (drowsy driving) vormt een groot risico voor de verkeersveiligheid. Het risico is volgens de AAA Foundation for Traffic Safety, de Amerikaanse ANWB, veel groter dan tot nu toe werd aangenomen. Volgens officiële overheidscijfers ligt slaperigheid ten grondslag aan 1 of 2% van de verkeersongevallen. Uit het onderzoek van AAA blijkt het te gaan om een percentage van 9,5% van alle verkeersongevallen en zelfs 10,8% van alle ernstige ongelukken.
Hoe ontstaan de ongelukken door vermoeidheid?
Een groot deel van de automobilisten die bij een eenzijdig ongeval of aanrijding betrokken waren, had de ogen af en toe gesloten, reed over de streep van hun rijbaan of kon zich de laatste kilometer niet meer goed herinneren.
Wat werkt wel tegen vermoeidheid?
Voor lange ritten wordt aangeraden:
- Stop om de twee uur even.
- Wissel het besturen af met een andere passagier.
- Neem af en toe een hazenslaapje van 20 minuten.
En wat werkt niet?
Volgens deskundigen van de AAA houden de volgende acties bestuurders niet wakker. De enige remedie is voldoende slaap.
- Het drinken van koffie.
- Muziek hard aanzetten.
- Zingen onder het rijden.
- Het raam geregeld openen.
Drowsy driving serieus gevaar
Bijna alle respondenten in het onderzoek (96%) geven aan drowsy driving als serieus gevaar te zien, maar aan de andere kant geeft 29% aan de maand voorafgaande aan het onderzoek tijdens het rijden een of meerdere keren moeite te hebben gehad om de ogen open te houden. Het probleem wordt groter als de duisternis invalt. De kans op indommelen is ’s nachts zelfs drie keer hoger dan bij daglicht.