Samenwerkende tandartsen betalen losgeld na cyberaanval
Colosseum Dental Nederland is in augustus getroffen door een cyberaanval. De organisatie waarbij ongeveer 120 tandartspraktijken zijn aangesloten heeft uiteindelijk losgeld betaald om weer verder te kunnen werken.
Bedrijfsstilstand voor 120 tandartspraktijken
Door de hack was het bedrijf genoodzaakt alle systemen offline te halen. De zorg lag daardoor volledig stil. Alle praktijken sloten de deuren na de aanval op 3 augustus. Pas 9 dagen later waren alle praktijken weer open. De oorzaak wordt nog onderzocht.
Losgeld om weer verder te kunnen
Het bedrijf heeft losgeld betaald, maar niet bekend gemaakt om welk bedrag het wel. De zorg voor de patiënten was aanleiding om contact te leggen met de cyberaanvallers en afspraken te maken over teruggave en veiligheid van de data. Het tandartsenbedrijf doet aangifte bij de politie. Daar meldt het de cyberaanval en de betaling van het losgeld. Het incident is ook gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Andere kosten na de cyberaanval
De kosten lopen hoog op voor Colosseum Dental Nederland. Naast het losgeld en de misgelopen omzet door bedrijfsstilstand gaat het ook om forensisch onderzoek en crisiscommunicatie. Want de oorzaak en gevolgen moeten helder zijn en alle relaties moeten goed geïnformeerd worden over wat er met hun persoonsgegevens is gebeurd. Met een cyberverzekering zijn deze kosten gedekt. Ook zijn er specialisten beschikbaar die helpen met het onderzoek en de communicatie. Het is bij ons niet bekend of Colosseum Dental Nederland een cyberverzekering heeft afgesloten.
Advies cyberverzekering