Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig
Bij het boeken van een vlucht of een vakantie bieden de luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus vaak ook verzekeringen aan. De Consumentenbond adviseert reizigers niet zomaar deze reis- en annuleringsverzekering te kiezen. De dekking valt vaak tegen en de voorwaarden zijn onduidelijk.
Advies reisverzekeringHoge premie, beperkte dekking
De Consumentenbond deed onderzoek naar de polisvoorwaarden van vijftien reisaanbieders. In het uiterste geval was de premie van de verzekering 28% van de reissom. Daarvoor krijgt de verzekerde bij annulering slechts 85 procent van de ticketkosten terug. Daarbovenop betaalt de klant aan het reisbureau nog eens 50 euro zodra hij aanspraak maakt op de verzekering. Bovendien stopt de verzekering 48 uur voor vertrek.
Onduidelijk over de voorwaarden
Verschillende organisaties zijn onduidelijk over de voorwaarden. Zo wordt de belofte gedaan dat klanten om elke reden mogen annuleren, maar in de polisvoorwaarden blijkt dat er wel degelijk diverse uitsluitingen zijn. De uitsluitingen worden vaak niet vermeld in de verzekeringskaart waarin de verzekeraar de belangrijkste kenmerken van zijn product samenvat.
Wintersportdekking ontbreekt meestal
Ook wintersportdekking ontbreekt in de meeste reisverzekeringen, zelfs bij aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen. Dit betekent dat wintersporters bij schade mogelijk onverzekerd zijn en dus zelf voor de kosten opdraaien.
Bagagedekking is beperkt
Reisverzekeringen scoren ook slecht op bagagedekking. Vooral de dekking van elektronica, zoals laptops, camera’s en smartphones, is minimaal. Soms is schade aan elektronica zelfs helemaal uitgesloten.
Advies over de reisverzekering
Wij werken samen met de beste reisverzekeraars en kunnen u zo altijd de juiste reisverzekering bieden die past bij u en uw vakantieplannen. Neem voor persoonlijk advies contact op via 0172 611 116 of vraag online een offerte voor de reisverzekering aan.
Offerte reisverzekering