Vluchtvertraging: wanneer krijgt u een schadevergoeding?
Bijna iedereen kent het gevoel: u staat op de luchthaven klaar voor uw vakantie en dan leest u op de borden dat uw vlucht een flinke vertraging heeft. Heeft u dan recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij? Rechtsbijstandverzekeraar DAS zette de regels op een rij.
Verschil binnen of buiten Europa
Het maakt uit of u met een Europese vliegtuigmaatschappij vliegt of niet. Vliegt u met een luchtvaartmaatschappij van buiten de EU? Dan kunt u alleen aanspraak maken op een vergoeding als u vertrekt vanuit een EU-lidstaat.
Vertrek en aankomst
Als u vertraging hebt, maak dan een foto van het bord waar de vertraging wordt aangegeven. Dan kunt u het in ieder geval aantonen. Houd er wel rekening mee dat je vertraging kan oplopen of afnemen tijdens de vlucht. Het kan dus zijn dat je bij vertrek recht hebt op een compensatie maar bij aankomst niet meer. De tijd van aankomst geldt namelijk.
Compensatie
Luchtvaartmaatschappijen moeten onder bepaalde omstandigheden een financiële vergoeding aan de passagier betalen als er sprake is van vertraging. Voor alle EU-vluchten geldt dat als u langer dan drie uur vertraging hebt, u recht hebt op een financiële compensatie. Die compensatie kan variëren 250 tot 600 euro.
Overmacht
De luchtvaartmaatschappij hoeft géén financiële vergoeding te geven als er sprake is van overmacht. Er is sprake van overmacht bij abnormale en onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld een natuurramp of dichte mist. De luchtvaartmaatschappij moet de overmacht wel bewijzen. Een technisch mankement is in de regel geen overmacht.
Flight Claim
Op de website www.flightclaim.nl kunt u aan de hand van uw vluchtnummer en de datum van vertrek snel bekijken of u recht heeft op compensatie. Flight Claim is onderdeel van de rechtsbijstandverzekeraar ARAG. Flight Claim is gespecialiseerd in het verkrijgen van compensatie bij vertraagde of geannuleerde vluchten volgens de Europese verordening 261/2004.